arrow_drop_up arrow_drop_down
12 juli 2020 

Sporten bij regenachtig weer is leuk en houdt je fit

De lucht is grijs en de regen bonkt tegen je ruiten. Maar dat is geen reden om je conditie te verwaarlozen, want sporten in de regen is goed voor je gezondheid en kan heel ontspannend voor je zijn. We onthullen waarom sport bij regenachtig weer nog steeds leuk en plezierig kan zijn.

 

Sporten in de regen

Sporten in de regen

Voordelen: Waarom is sport de moeite waard bij regenachtig weer?

Regelmatige lichaamsbeweging en buitenshuis sporten zijn belangrijk voor uw cardiovasculaire systeem en voor een sterk immuunsysteem dat u beschermt tegen ziekten en virussen. Je doet dus niet alleen iets voor een goed figuur, maar ook voor je gezondheid.

Oefening buitenshuis bevordert ook uw mentale evenwicht en welzijn . Frisse lucht ondersteunt het zuurstoftransport in al je cellen en maakt ook je hoofd leeg. Nieuwe indrukken buiten kunnen je kalmeren en misschien kun je je gedachten beter verzamelen. Een lichte regendouche is een prachtige natuurbelevenis en kan symbolisch vervelende gedachten van je afwassen. Water zou ook een stimulerende energie hebben.

Een ander groot voordeel van regenachtig weer is dat je ongestoord kunt trainen . Bij slecht weer zijn de verder drukke parken en mooie fietspaden meestal leeg. Zo kunt u stoom afblazen wanneer u wilt, zonder voortdurend kinderwagens en wandelaars te ontwijken.

In de regen sporten

In de regen sporten

Welke sporten zijn mogelijk in de regen en waar moet je op letten?

Joggen, wandelen, zwemmen, fietsen kan zonder problemen als het regent. Het enige dat je nodig hebt, is een bepaald aanpassingsvermogen aan weer en wind en de juiste kleding. Je moet echter wat voorzichtiger zijn dan wanneer de zon schijnt.

Bij hevige regenval moet u sterk verzachte ondergrond vermijden tijdens hardlopen, wandelen of fietsen. Er is ook een risico op aardverschuivingen in de bergen. Voordat u aan uw wandeling in de regen begint, moet u zich goed informeren over de aard van het pad en u kunt het beste informeren of de geplande tocht haalbaar is, bij slecht zicht en regen! In de stad kunnen natte bladeren of tramrails snel glad worden .

Regen en sporten

Waar moet je op letten als de kleding nat is?

Goede en functionele kleding en antislip schoenen zijn bij slecht weer het allerbeste. Goede kleding beschermt je tegen bijna elk weer.

  • Een ademend , waterdicht membraan zorgt ervoor dat zweet wordt weggeveegd en dat er van buitenaf geen vocht door je kleding komt. Hierdoor koelt je lichaam niet af en vermijd je het risico op verkoudheid.
  • Kleed je het beste volgens het uienschilprincipe . U kunt nog steeds een extra laag aanbrengen die u indien nodig kunt verwijderen.

Schoenen moeten een goede antislipzool hebben. Een glad oppervlak en natte bladeren kunnen erg gevaarlijk zijn als je schoenen geen goed profiel hebben . Met een Gore-Tex-coating vermijd je ook natte voeten en blaarvorming, wat erg ongemakkelijk kan zijn tijdens joggen, wandelen of fietsen.

sporten tijdens de regen

Gevaar als het regent – zien en gezien worden

Als u ondanks het natte weer uw geplande sportunit kiest, moet u zeker gezien worden. Zeker in een stad met veel verkeer is het belangrijk dat je ook bij slecht zicht goed herkenbaar bent . Het werkt het beste met:

  • Kleding in signaalkleuren (felle neonkleuren zijn beter dan donkerzwart of grijs).
  • Reflectoren op kleding, schoenen en fietsen.
  • Een extra lamp , zoals een koplamp.

Hoe beter u door anderen kunt worden herkend, hoe veiliger u naar buiten kunt gaan, zelfs bij slecht zicht.

ontspannen na hardlopen na regen

Ontspanning en warmte na het sporten bij regenachtig weer

Na de training moet je zo snel mogelijk je natte kleren uitdoen . Anders kun je gemakkelijk verkouden worden. Een warme douche en een fris en droog T-shirt zijn een echte traktatie. Een sweater met capuchon of coltrui kan ook heel comfortabel zijn. Beide beschermen je tegen het feit dat je hoofd te veel warmte afgeeft. Je immuunsysteem wordt zwaar belast, vooral na zware sportsessies of langdurige duursporten . Trakteer jezelf eerst op een kleine pauze!

Belangrijke opmerking: dit artikel geeft alleen algemene informatie, het vormt geen basis voor zelfdiagnose! Raadpleeg in ieder geval een specialist.

Over de schrijver
Graag stel ik mij aan jullie voor als blogger. Als het gaat om Beauty, Health en Lifestyle neem ik jullie graag mee op mijn ontdekkingstocht. Op mijn blog deel ik jullie mijn bevindingen voor Healthy Body Lounge. Welke ik van uit mijn eigen ervaring heb opgedaan., Zodat jij daar keuzes uit kan maken wat wel of niet bij je past. Heel graag hoor ik jullie reactie op de blogs, zodat we een leuke interactie krijgen Groetjes Eric
Reactie plaatsen