arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juli 2020 

Hoe rugpijn, stress en emotionele problemen met elkaar samenhangen en wat u eraan kunt doen

Rugpijn is een veel voorkomend probleem dat veel verschillende oorzaken kan hebben. Het kan gemakkelijk zijn dat symptomen zoals spanning of gespannen spieren in de rug het gevolg zijn van externe oorzaken. Mensen zoeken graag naar excuses zoals slecht slapen, ongemakkelijke meubels, een lange dag op de been en nog veel meer. De wetenschap onderkent echter geleidelijk ook het verband tussen rugpijn, stress en mentale oorzaken. In dit bericht zullen we ons specifiek concentreren op de vraag of je rugpijn het gevolg kan zijn van stress, waarom het optreedt en hoe je ermee om kunt gaan.

Rugpijn door stress

Hoe zijn rugpijn, stress en de psyche gerelateerd?

De overkoepelende leer in alle therapieën over de oorzaken van acute rugpijn – stress speelt hier een grote rol in verband met mentale spanning – stelt dat psychologische en emotionele factoren een soort fysieke verandering veroorzaken die kan leiden tot klachten, spanning en stress in het lichaam en kan vaak alleen worden verholpen met professionele hulp.

Rugpijn, stress en hoofdpijn

Wat zijn de tekenen van stress gerelateerde rugpijn?

In de meeste theorieën over stress gerelateerde pijn in de wervelkolom, onderrug, nek of schouders gaat de pijncyclus door en wordt deze erger. De constante klachten maken de betrokkene verlegen en bezorgd over de dagelijkse bezigheden.

Deze cyclus leidt natuurlijk tot meer pijn, meer angst en meer fysieke deconditionering. Naast de stress op het lichaam zijn er nog andere aandoeningen voor de ziel, de psyche of andere stresssymptomen . Het kan nuttig zijn om te weten dat de typische kenmerken van stress gerelateerde rug- en nekpijn symptomen omvatten zoals:

  • diffuse spierpijn
  • Pijn, stijfheid, kramp
  • Slaapstoornissen en vermoeidheid

Bij veel stress gerelateerde rugpijn klagen patiënten ook dat de pijn lijkt te bewegen. In zulke gevallen spreken mensen graag van zogenaamde niet-specifieke rugpijn.

Stress veroorzaakt rugpijn

Gemakkelijke behandeloptie: oefenen tegen rugpijn

Er zijn veel effectieve remedies en therapieën om rugpijn te verlichten. Het maakt niet uit of de rugpijn het gevolg is van angst of psychologische oorzaken, negatieve stress of spierproblemen.

Bewegen en strekken helpen al veel mensen . Fysieke activiteit kan endorfines vrijmaken en de algehele gezondheid verbeteren, wat kan helpen stress te verminderen.

  • Sta op aan uw bureau terwijl u werkt en doe om de paar uur een paar rondjes op kantoor!
  • Je kunt ook een sta-bureau proberen om te werken!
  • Een fysiotherapeut kan u bepaalde rekoefeningen laten zien om probleemgebieden in de nek en rug te lokaliseren.

Oefeningen, ontspanningstechnieken en gezond voedsel zijn een geweldige manier om stress te temmen en nek- of rugpijn te voorkomen.

Minder cross-hoofdpijn door goede voeding en meer ontspanning

Een gezond dieet kan ook helpen stress te verminderen. Het is de sleutel tot gewichtsverlies en het bereiken en behouden van een gezond gewicht verlicht je ruggengraat en verbetert je houding.

Het is ook belangrijk om de tijd te nemen om te ontspannen . Veel mensen met rugpijn hebben het erg druk. Ze hebben hun werk, familie en sociale verantwoordelijkheden. Neem de tijd om een ​​goed boek te lezen, breng tijd door met uw dierbaren of bestrijd stresssymptomen door middel van mindfulness of meditatie .

Haal de stress uit je maaltijden. Kies voedzaam voedsel. Eet langzaam en geniet van elke hap.

Wat betekent rugpijn?

Het is een goed idee om mogelijke emotionele oorzaken van je rugpijn te overwegen. Probleemgerichte copingstrategieën omvatten het omgaan met de werkelijke oorzaak van de stress.

Dit kan onder meer zijn van baan veranderen of een relatie beëindigen. Emotionele strategieën zoals meditatie, lichaamsbeweging en gezond eten gaan over het vergroten van de veerkracht, zodat we stress beter kunnen overleven.

Belangrijke opmerking: dit artikel geeft alleen algemene informatie, het vormt geen basis voor zelfdiagnose! Raadpleeg in ieder geval een specialist.

Over de schrijver
Graag stel ik mij aan jullie voor als blogger. Als het gaat om Beauty, Health en Lifestyle neem ik jullie graag mee op mijn ontdekkingstocht. Op mijn blog deel ik jullie mijn bevindingen voor Healthy Body Lounge. Welke ik van uit mijn eigen ervaring heb opgedaan., Zodat jij daar keuzes uit kan maken wat wel of niet bij je past. Heel graag hoor ik jullie reactie op de blogs, zodat we een leuke interactie krijgen Groetjes Eric
Reactie plaatsen