arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe kun je burn-out herkennen, signalen correct interpreteren en oorzaken wegnemen?
23 oktober 2020 

Hoe kun je burn-out herkennen, signalen correct interpreteren en oorzaken wegnemen?

 

Burn-out is een wijdverbreid probleem dat niet langer een “managersziekte” is. Het kan iedereen treffen. Burn-out leidt tot enorme uitputting, vaak met depressie en / of psychosomatische klachten. Stress is een veel voorkomende trigger. Probeer de symptomen vroeg te herkennen. Hoe verder de burn-out vordert, hoe moeilijker het wordt om zelf te stoppen. We leggen de tekenen van burn-out en mogelijke maatregelen uit.

Verdrietige vrouw met burn-out

Hoe herken ik burn-out door de zeven fasen van burn-out syndroom?

Een Burnout-expert heeft burn-out opgedeeld in zeven fasen met verschillende symptomen. Niet alle getroffenen doorlopen alle fasen, sommige kunnen worden overgeslagen. De klachten komen niet bij alle getroffenen in gelijke mate voor. Het is een goede model om burn-out te herkennen.

Fase 1: Waarschuwingssignalen in de vroege fase

In de beginfase van het burn-outsyndroom zijn de getroffenen zeer betrokken en zetten zij zich volledig in om hun doelen te bereiken. Tegelijkertijd voel je je uitgeput en overbelast. Velen hebben het gevoel dat ze nooit tijd hebben en dat ze niet in hun eigen behoeften kunnen voorzien.

Fase 2: Innerlijke retraite

Op een gegeven moment neemt frustratie het over. De getroffenen werken alleen “volgens de regels” en hebben een sterke afkeer van hun taken. Velen zijn prikkelbaar en cynisch, voelen zich uitgebuit en onderschat. In deze burn-outfase floreren veel getroffenen in hun vrije tijd. Tegelijkertijd neemt het vermogen om andere mensen positief en met empathie te behandelen af.

Fase 3: De emoties kantelen

Dit is de eerste keer dat tekenen van depressie verschijnen. Mensen met een burn-out voelen zich leeg, machteloos en hulpeloos van binnen. Ze worstelen met angsten en een gebrek aan zelfrespect. In andere overheersen agressieve emotionele toestanden. Je bent humeurig en prikkelbaar en raakt in conflict met andere mensen.

Emotionele man met burn-out

 

Fase 4: De prestaties nemen af

De getroffenen kunnen nu tenminste niet meer voldoen aan hun eisen aan hun eigen prestaties. Het is voor hen moeilijk om zichzelf te motiveren, hun creativiteit neemt af en het is moeilijk voor hen om beslissingen te nemen. Complexe taken zijn niet langer uit te voeren en de getroffenen voelen zich overweldigd.
Voorbeelden zijn:

  • Afspraken vergeten.
  • Onzorgvuldige fouten.
  • Verhoogd risico op ongevallen.

Fase 5: desinteresse

Belangstelling voor familie, vrienden en hobby’s neemt af. De mensen met een burn-out gaan met pensioen, verbreken contacten en stoppen met hun hobby’s . Ze tonen een grote desinteresse in andere mensen en in onderwerpen die hen tot nu toe hebben geïnteresseerd.

Fase 6: lichamelijke klachten

Als een door een burn-out getroffen persoon ook na de voorgaande waarschuwingssignalen niet aan de noodrem heeft getrokken, treden naast de psychische problemen heel vaak psychosomatische klachten op. Deze kunnen een grote diversiteit aan lichamelijke klachten veroorzaken, bijvoorbeeld:

  • Hoofdpijn
  • Rugpijn
  • Maagdarm klachten
  • Ernstige gewichtstoename of -verlies
  • Moeite met slapen
  • frequente infecties
  • Ademhalingsproblemen
  • Hartkloppingen, druk op de borst, hart- en vaatziekten
  • Verhoogde bloeddruk
  • Duizeligheid
  • Angst en paniek
  • Seksuele moeilijkheden
  • Verslavingsneiging
  • Enorme vermoeidheid en chronische uitputting

Fase 7: Wanhoop

Nu leidt burn-out voor veel mensen tot totale wanhoop. Ze voelen leegte en hopeloosheid en ontwikkelen vaak een depressie. De situatie lijkt zo hopeloos dat sommigen zelfmoord als de enige oplossing zien.

Zoals u kunt zien, worden de symptomen na verloop van tijd steeds ernstiger en problematischer. Het is daarom een ​​goed idee om de signalen zo vroeg mogelijk te herkennen en vervolgens te handelen.

Wanhopige vrouw in trein met burn-out

Wat zijn de mogelijke oorzaken van burn-out syndroom?

De oorzaken van burn-out kunnen er heel anders uitzien. Voor sommige mensen is het constante stress en tijdsdruk, voor anderen is een ongemakkelijke werkomgeving een oorzaak. Weer anderen kunnen een moeilijke emotionele situatie niet aan of vragen gewoon te veel van zichzelf. Mogelijke risicofactoren kunnen zowel in de leefsituatie als in het personage liggen.

U loopt een groter risico op een burn-out als u …

  • Zeer hoge doelen hebben en deze met grote ambitie nastreven,
  • Een laag zelfbeeld hebben en erg afhankelijk zijn van de aandacht en zorg van anderen,
  • Kan niet goed omgaan met teleurstellingen, nederlagen en afwijzingen,
  • Neigen naar perfectionisme en eisen zeer hoge prestaties van uzelf,
  • Heb niet het gevoel dat uw activiteiten zinvol zijn,
  • Kan niet goed zeggen
  • Een leven leiden dat niet aan uw eigen wensen en behoeften voldoet,
  • Heb moeite om hulp te krijgen
  • Ervaar pesten,
  • Het gevoel hebben dat u op het werk of privé oneerlijk bent behandeld,
  • Lange tijd aan grote stress worden blootgesteld en deze slechts met moeite kunnen verlichten,
  • Het gevoel hebben dat u weinig controle heeft over uw leven of uw taken,
  • Constant onduidelijke of niet-vervulbare vereisten ontvangen,
  • Leven in een door conflicten geteisterde omgeving,
  • Een gebrek aan herkenning ervaren,
  • Weinig steun krijgen van de mensen om je heen,
  • Permanent bang zijn voor uw baan.

Met met burnout in café

Wat kun je doen aan burn-out?

Onderneem actie als u tekenen van burn-out bij uzelf of anderen. In de eerdere fasen voeren de getroffenen vaak nog zelf de nodige veranderingen door. Wanneer het burn-outsyndroom vergevorderd is, is ondersteuning van een arts of therapeut nodig. Dit geldt in het bijzonder als er al een echte depressie is ontstaan, mogelijk met zelfmoordgedachten. In dergelijke gevallen moet u zo snel mogelijk hulp zoeken. Welke maatregelen nodig zijn, verschilt van persoon tot persoon. Er zijn in principe uitgangspunten die tot verbetering kunnen leiden:

  • Verander je werksituatie! 
    • Soms helpt een verhelderend gesprek met de baas of collega’s. In andere gevallen kunnen taken anders worden verdeeld en soms is het nodig om van baan te wisselen of op zijn minst van afdeling te veranderen.
  • Vind nieuwe strategieën om stress te verminderen! 
    • Leer een ontspanningstechniek leren of heroverweeg uw eigen denkpatronen.
  • Betrek uw sociale omgeving! 
    • De mensen om je heen kunnen een grote hulp zijn bij burn-out. Hou contact met vrienden en familie! Praat zo open mogelijk met hen over uw problemen!
  • Plan pauzes! 
    • Een gebrek aan zelfzorg is vaak een van de redenen voor burn-out. Dit is waar je kunt beginnen. Plan je dagen zo dat je genoeg pauzes hebt! En zorg ervoor dat u tijdens deze pauzes heerlijk tot rust komt! Ontdek wat je leuk vindt en plan deze dingen stevig in je schema!
  • Controleer uw verwachtingen van uzelf! 
    • Heb je het gevoel dat je nooit fouten mag maken, ongelooflijk succesvol moet zijn of pas iets waard bent als je de beste bent in je vakgebied? Als je deze of soortgelijke schadelijke denkpatronen bij jezelf ontdekt, moet je ze heroverwegen en ze vervangen door betere. Een goede tip: vraag jezelf af welk advies je zou geven aan een goede vriend die je om advies vraagt ​​bij soortgelijke problemen!
  • Leef gezond! 
    • Het eten van een uitgebalanceerd dieet, voldoende slaap krijgen en regelmatige lichaamsbeweging kunnen problemen helpen verbeteren.
  • Maak het jezelf duidelijk: 
    • je bent niet de enige!

Belangrijke opmerking: dit artikel geeft alleen algemene informatie, het vormt geen basis voor zelfdiagnose! Raadpleeg in ieder geval een gespecialiseerde arts.

Over de schrijver
Graag stel ik mij aan jullie voor als blogger. Als het gaat om Beauty, Health en Lifestyle neem ik jullie graag mee op mijn ontdekkingstocht. Op mijn blog deel ik jullie mijn bevindingen voor Healthy Body Lounge. Welke ik van uit mijn eigen ervaring heb opgedaan., Zodat jij daar keuzes uit kan maken wat wel of niet bij je past. Heel graag hoor ik jullie reactie op de blogs, zodat we een leuke interactie krijgen Groetjes Eric
Reactie plaatsen